ART OF THE WARRIOR
Op ESPN een mooI artikel. Ze vroegen acht Aziatische en Aziatisch-Amerikaanse kunstenaars om de geest vast te leggen van het Chinese vechtsport icoon dat de Amerikaanse cultuur voor altijd veranderde.
Vechter. Filosoof. Icoon. Maar eerst was Bruce Lee een 18-jarige immigrant uit Hongkong. Het Amerika waar hij terechtkwam, had iets meer dan een decennium eerder Japanse Amerikanen in interneringskampen opgesloten, had recent een oorlog op het Koreaanse schiereiland gevoerd en zou binnenkort verwikkeld raken in een langdurig conflict in Zuidoost-Azië. De filmindustrie castte routinematig witte acteurs om Aziatische personages te spelen, die meestal werden neergezet als stuntelige bedienden of kluchtige schurken. En toch vocht Lee tegen de stereotypen om de eerste Aziatische actiester te worden in Hollywood, waarbij hij de wereld kennis liet maken met de Chinese vechtsporten.
Van Uma Thurmans gele jumpsuit in Kill Bill tot de Kung Fu Panda-franchise, Lee’s invloed is zo alomtegenwoordig dat het moeilijk voor te stellen is dat hij 50 jaar geleden worstelde om door te breken. Toch blijft de discriminatie waartegen hij vocht een grote rol spelen: Aziatische mannen zijn nog steeds zeldzaam in de Amerikaanse media, en de coronapandemie heeft geleid tot een sterke toename van xenofobie tegen Aziaten.