VERBORGEN SCHATTEN

De verborgen schatten van Bruce Lee’s carrière. Dat zijn er nogal wat. Bruce Lee is een legende in de wereld van martial arts en actiefilms. Zijn krachtige presence, bliksemsnelle bewegingen en filosofische benadering van vechtkunst hebben hem onsterfelijk gemaakt. Maar achter de iconische rollen die hem wereldberoemd maakten, ligt een schat aan minder bekende projecten en optredens. In deze blog duiken we dieper in de verborgen kant van Bruce Lee’s veelzijdige carrière.

Kindacteur in Hong Kong

Bruce Lee’s carrière voor de camera begon verrassend vroeg. Op slechts tweejarige leeftijd maakte hij zijn filmdebuut in “Golden Gate Girl” (1941). Deze vroege verschijning was slechts het begin van wat een indrukwekkende carrière als kindacteur in Hong Kong zou worden.
Zijn eerste grote rol kwam in 1950, toen de 10-jarige Lee verscheen in de film “The Kid”. In deze film kregen kijkers voor het eerst een glimp van Lee’s martial arts vaardigheden op het grote scherm. Zijn natuurlijke charisma en atletische bekwaamheid waren al op jonge leeftijd duidelijk zichtbaar.
Tussen 1946 en 1959 verscheen Lee in maar liefst 20 Hong Kong films. Deze rollen varieerden van kleine verschijningen tot substantiële bijrollen, waardoor hij waardevolle ervaring opdeed voor zijn latere carrière.

Televisieoptredens in de VS

Na zijn verhuizing naar de Verenigde Staten begon Lee’s carrière in Hollywood vorm te krijgen. Zijn meest bekende televisierol was die van Kato in de serie “The Green Hornet” (1966-1967). Als de chauffeur en sidekick van de titelheld, liet Lee zijn martial arts vaardigheden zien aan het Amerikaanse publiek. Hoewel de show slechts één seizoen liep, maakte Lee’s karakter een blijvende indruk.
Naast deze vaste rol, had Lee ook gastrollen in verschillende populaire series van die tijd. Hij verscheen in een aflevering van “Ironside” (1967), waar hij een martial arts expert speelde. In de sitcom “Blondie” (1968) liet hij een meer komische kant van zichzelf zien. Deze optredens toonden Lee’s veelzijdigheid als acteur en hielpen hem bekendheid te verwerven in de Amerikaanse entertainmentindustrie.

Choreografie en regie

Lee’s expertise in martial arts maakte hem ook waardevol achter de schermen. In 1969 werkte hij als vechtsceènechoreograaf voor de film “The Wrecking Crew”, met Dean Martin in de hoofdrol. Lee trainde de hoofdrolspelers en ontwierp de vechtscènes, waardoor hij zijn stempel drukte op de film zonder zelf in beeld te verschijnen.
Een van Lee’s meest ambitieuze projecten was “The Silent Flute”, een filmconcept dat hij samen met James Coburn en stirling Silliphant ontwikkelde. Het script combineerde martial arts actie met oosterse filosofie, een thema dat Lee na aan het hart lag. Hoewel de film uiteindelijk niet werd geproduceerd tijdens Lee’s leven, laat het zien hoe hij probeerde martial arts en diepere thema’s te integreren in zijn werk.

Onvoltooide projecten

Tragisch genoeg liet Lee’s vroege overlijden enkele projecten onvoltooid. Het meest bekende hiervan is “Game of Death”. Lee had ongeveer 40 minuten aan gevechtsscènes gefilmd voor deze film voordat hij stierf. De beroemde scène waarin hij vecht tegen karatekaLegende Kareem Abdul-Jabbar was een van de hoogtepunten van dit materiaal.
Na Lee’s dood werd besloten om de film alsnog af te maken. Er werd gebruik gemaakt van een stand-in, archiefmateriaal en zelfs een kartonnen uitsnede van Lee’s gezicht om de illusie te creëren dat hij de hoofdrol speelde. Hoewel het eindresultaat controversieel was, biedt de film een fascinerende blik op Lee’s oorspronkelijke visie.

Filosofische werken

Naast zijn werk voor de camera, was Lee ook een diepzinnig denker en schrijver. Zijn boek “Tao of Jeet Kune Do” werd postuum gepubliceerd in 1975. Dit werk is geen traditioneel instructieboek, maar eerder een verzameling van Lee’s filosofische gedachten over martial arts en het leven in het algemeen.
Lee liet ook talloze notities en essays na die zijn gedachten over vechtkunst, filosofie en persoonlijke ontwikkeling weergeven. Deze geschriften tonen een kant van Lee die vaak onderbelicht blijft: die van een serieuze student van oosterse en westerse filosofie, constant op zoek naar manieren om zijn kunst en zichzelf te verbeteren.